Toen volgde ik crowd fundingsites als Kickstarter en Indiegogo nog niet zo. Sites waar startups hun product of idee aanprijzen en met een publieke funding laatste dingen kunnen doen om het op de markt te gaan brengen. Wordt binnen de gestelde tijd een bepaald bedrag gehaald, dan gaat het project door en dan pas wordt jouw belofte, jouw pledge, van je rekening afgeschreven.
Nu heb ik al een paar keer een bestelling geplaatst en vraag ik mij ook hier dus af wat de trigger is of is geweest om aan een crowd funding mee te doen. Wat is de USP en zit er een verband tussen de verschillende fundings?
Olijfje.
Mijn oog is nu weer gevallen op de Olive armband, of liefkozend Olijfje zoals de Nederlandse versie best mag heten van mij. Olive is een zogeheten wearable en is er om de stress in je leven te monitoren, te leren beheersen en uiteindelijk ervoor te zorgen dat je minder gestresst door het leven gaat.Wat is er nu goed aan deze funding? De video. De video is prachtig, de muziek, het beeld, je wordt meegenomen in het verhaal. Maar het product dan? Ja, volgens mij is er nog niet zo'n tracker dit precies die features heeft. Zeker is er niet nog een tweede zo mooi als Olijfje.
Ik zal er een gaan bestellen, maar de levertijd is pas weer ver in 2015. Dat is vaak wel jammer bij deze fundings. Je wilt het vaak meteen.
Gramofon.
Dat is mijn beste aankoop toe nu toe. De levering werd iets vertraagd met er werd goed gecommuniceerd. In Augustus in plaats van Juli kwam er een keurig DHL pakketje binnen. Erg blij met deze Spotify streamer en hot spot. De Gramofon is echt top.FIND
Dit is een apart verhaal. Deze jongens doen het slim, zitten ergens in San Francisco of in India en doen gewoon wat een funder wil. Duidelijkheid en een zo snel mogelijke levering. Zij springen in het gat dat de TileApp laat liggen. TileApp bestormde tot een jaar geleden Facebook met hun vergelijkbare gadget. Maar TileApp levert niet, de belofte that is. Ze leveren uiteindelijk het product wel maar bij de meeste mensen pas na een jaar. Zoekende naar de link van TileApp, suggereert Google mij al Tile app alternative.FIND heeft geen strakke website, dat had Red Een Kaas ook niet. FIND heeft geen packaging die je bijna niet durft weg te gooien. Nee, FIND heeft een goed werkend product en verstuurt het je gewoon.
MatchStick
Soms is een crowdfunding ook je lekkere koopje. Puur voor de prijs dat je iets wilt hebben. De Google Chromecast is er al een poosje en ligt nu bij Mediamarkt voor € 35 euro in zo'n graaibak.Maar Mozilla, ja die van Firefox, bouwt er nu ook 1. Dus zodoende staat er een bestelling bij Kickstarter voor $ 44 inclusief verzendkosten waar ik er 2 stuks voor krijg. Twee MatchSticks voor de prijs van 1 dus.
Overige
En soms, ben je te laat, heb je de eerste lancering op het betreffende platform gemist en zijn de Super Duper Early Bird Offers al voor je neus weggekaapt, zoals bijvoorbeeld bij.Dan zijn er nog de twijfelgevallen. Zou het werken? Heb ik het nodig? Is het toch niet een beetje te duur? Twijfelgevallen zijn bijvoorbeeld. Hooke headphones en ISSA toothbrush zijn twee van die producten.
Het is dus bijna onmogelijk om op een paar factoren te kunnen zeggen waarom een crowd funding succevol is of niet. De man die aardappelsalade wilde maken en $ 10,- startkapitaal nodig had haalde een paar ton op. Presentatie is dus niet alles en uniek zijn ook niet. Net als bij Red Een Kaas zal het zwaartepunt van de beslissingsfactor komen te liggen bij de goodwill. Gun je het de bedenker? Ben je enthousiast over een idee maar ook over iemand die dit zomaar opstart en doet?
Ik fund vrolijk verder. Misschien dat ik Olijfje of TileApp nooit meer zie, maar de gunfactor was er, ooit.