Apps, tot hier en niet verder

Beste Sanoma,

Ik ben fan van Grazia. Ik koop het Italiaanse magazine en af en toe de Nederlandse versie in print. Ik volg beide op Twitter en like de Italiaanse op Facebook.
Nu hebben jullie een Nederlandse app gebouwd dat in tegenstelling tot de Italiaanse uitgever Mondadori door jullie wordt ingezet als commercieel speeltje en niet als dienst naar de fan, de consument.
De Italiaanse app kon ik meteen downloaden, heeft een prachtige UI en is op maakt gemaakt voor BlackBerry 10 . Naast de prachtige vormgeving hoef ik Mondadori geen enkele toegang te geven tot mijn persoonlijke gegevens. Nee, ik kan direct unieke content bekijken en delen via Facebook, Twitter, WhatsApp of whatsoever. Content totaal verschillend van het magazine. Iets wat ELLE ook heel goed doet met hun apps. Dit is precies waar een app gebouwd voor moet zijn.

Jullie, beste Sanoma, vragen toegang tot:

  • Toestelserienummer en pincode
  • Foto's
  • Muziek
  • Documenten
  • Andere bestanden

die zijn "opgeslagen op uw toestel, bij een externe opslagprovider, op een extern opslagmedium of in de cloud".  Dit vraagt Sanoma Media Budapest, nota bene! Budapest wil dus mijn hele toestel kunnen bekijken en daarnaast is de inhoud van jullie app slechts een trigger om meer magazines te verkopen. De "lees verder's" zijn zo niet meer van deze tijd. Jullie zijn ordinair blaadjes aan het verkopen in plaats van jullie merk uit te bouwen en de klant vast te houden en te belonen.
Bij elke volgende app uit de stal van Sanoma Media zal ik scherp in de gaten houden wat jullie achterliggende gedachte is. Door teruglopende cijfers in oplages van magazines zullen julli enatuurlijk alles moeten inzetten om print in leven te kunnen houden. Dat kun je goed doen in combinatie met online, maar niet op deze manier.

*delete Grazia app*

P.S.
Een reactie op mijn tweets over waarom Budapest mijn gegevens zo graag wilt had ik erg op prijs gesteld. Twitter, dat kennen jullie wel, daar waar je naar je klant luistert.

Homepage