Doe dit, doe dat

Laatst voegde ik 'eventmanagement' aan mijn LinkedIn profiel toe. Want dat kan ik immers ook dacht ik. Zeker na het vijfdaagse kaasfeest van vorig jaar. Ik moet het maar eens bewijzen ook omdat ik er altijd een mening over had, een uitgesproken mening. Een pittige mening die ervoor zorgde dat we vorig jaar op het matje van de RAI werden geroepen naar aanleiding van dit blogje.
Wat moest er nu eigenlijk vorig jaar gebeuren, en dit jaar weer? Standhouders briefen, kramen huren, tickets verkopen, stroomplan en beursplan tekenen, vrijwilligers strikken en meer van dat soort dingen.
Muziek regelen, een kookpodium gesponsord zien te krijgen, een programma in elkaar draaien met koks, merchandise laten maken en het publiek warm krijgen.
Het is gewoon weer het aloude regelwerk, met mensen bezig zijn, dingen voor elkaar krijgen, zorgen dat andere het ook voor elkaar krijgen, niet veel meer dan dat. Of wel? Dat kun je natuurlijk ook een naam geven en ja dan kun je ook peoplemanagement, relatiemanagement en meer van die leuke opspeldtitels toevoegen aan je LinkedIn.
Hoe groter het evenement hoe meer er geregeld moet worden, hoe belangrijker de hiërarchie is. Hoe groter het evenement hoe strenger er wordt toegezien op Ongewenste Eigen Inbreng. Een evenement slaagt als iedereen doet wat ie moet doen en daar zich volledig voor inzet. Vorig jaar was dat zo. Een team van lieve en hardwerkende vrijwilligers zorgden ervoor dat 10.000 bezoekers zich welkom voelden. 100, 10.000 of 150.000, dat maakt niet uit. Meer mensen betekent letterlijk meer persoonlijke aandacht. Bezoekers en standhouders willen zich belangrijk voelen. Meer mensen betekent dus ook meer medewerkers die elkaar kunnen aansturen. En dat die dan ook luisteren.
Een event managen is dus eigenlijk niets anders dan 'doe dit' en 'doe dat' tegen mensen zeggen maar dan op een aardige manier dat ze het graag voor je doen. Gewoon heel lief zeggen: 'Regel het! Nu!'.

Homepage